Zgodnie z art. 26 Ordynacji podatkowej za zobowiązania podatkowe odpowiada przedsiębiorca całym swoim majątkiem. Jeśli więc dojdzie do jakichkolwiek błędów czy uchybień, organy skarbowe pociągną do odpowiedzialności podatnika. Fakt, że obsługą księgową zajmowało się biuro rachunkowe, nie jest brany pod uwagę. W świetle prawa odpowiedzialność za błędy biura rachunkowego ponosi przedsiębiorca.
Podstawowym dokumentem określającym obowiązki stron, zakres usług, a także odpowiedzialność biura rachunkowego podczas współpracy przedsiębiorcy i biura, powinna być – umowa o świadczenie usług rachunkowych. Treść umowy powinna zawierać postanowienia dotyczące przekazywania, udostępniania dokumentów księgowych i informacji dotyczących działalności gospodarczej w trakcie trwania umowy i po jej rozwiązaniu.
Umowa powinna określać również to, czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które umożliwi ewentualne dochodzenie odszkodowania.
Biuro rachunkowe nie odpowiada przed organami skarbowymi za zobowiązania podatkowe klientów, a także nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania składkowe wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Uprawnione organy dochodzą spłaty zaległości podatkowych lub składkowych, wynikających z nierzetelnego sporządzenia rozliczeń bezpośrednio od przedsiębiorcy.
Umowa powinna regulować zasady odpowiedzialności biura rachunkowego w przypadku popełnienia błędu i niedopatrzeń przez właściciela biura lub jego pracowników. Warto pamiętać, że profesjonalnie przygotowana umowa znacznie ułatwia proces dochodzenia odszkodowania.
Podstawą odpowiedzialności odszkodowawczej biura rachunkowego jest art. 471 Kodeksu cywilnego, na podstawie, którego jest ono zobowiązane do naprawy szkody wynikającej z nienależytego wykonania obowiązków. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
Przedsiębiorca zawsze odpowiada za swoje zobowiązania wobec urzędów i instytucji, dlatego zachęcamy do starannej analizy przy wyborze biura rachunkowego. Konsekwencje zaniedbań w doborze biura jak i profesjonalnego przygotowania umowy o świadczenie usług rachunkowych mogą wywołać skutki przede wszystkim w sferze praw przedsiębiorcy.
Zatem jeśli nie ma wątpliwości, że biuro rachunkowe ponosi winę za zaistniałą szkodę, można to biuro pociągnąć do odpowiedzialności. Jednak dzieje się tak wyłącznie wtedy, gdy nie doszło do żadnego zaniedbania ze strony samego klienta. Jeśli do ewentualnego błędu doszło w wyniku np. niedostarczenie w terminie do biura rachunkowego dokumentów niezbędnych do wyliczenia zobowiązania podatkowego, wówczas przedsiębiorca ponosi całą odpowiedzialność.
Beata Boruszkowska